Ett par skruvar lösa? och hög spänning med PSUn

Behöver införskaffa lite små saker som krympslang och moderkortsdistanser och såg att de hade fina saker hos Kjell och Co.
En box med ca 90st krympslangar av diverse tjocklekar och pc skruv set var siktet inställd på och när jag väl kom till butik så tog de fram krympslangen och sen när de skulle ta fram pc skruv settet så fanns enbart 2st distanser per påse... No way att jag betalar 49kr för 2 st idiotiska distanser!

Jag kom hem med en box krympslangar för 99kr dock, blir att leta moderkortsdistanser från vänner och familj helt enkelt :)

När jag började kolla på PSUn så märkte jag en grej, visserligen hade den både en EPS12v kontakt och en P4 kontakt som jag hittat konverterar till EPS12v för men de satt på samma kabel :(
Dvs att all ström skulle gå igenom samma stackars kablar och då man använder AWG 18 kablar för PSUn så klarar de bara av 2.3A st, och då en EPS12v kontakt kan max dra 7A så blir det väldig överbelastning på dessa tunna kablar om man kör 2st EPS12v kontakter
(1 tråd klarar max 2.3A och det är 4 kablar per EPS12v kontakt som bär strömmen, dvs 2.3A x 4 klarar en EPS12v:as trådar vilket blir 9.2A totalt och har goda marginaler till de 7A som en EPS12v:a mest ska kunna dra)
Så efter lite snack och diskussion i irc-kanalen #foss-sthlm@freenode så bestämde jag mig för att jag använder en separat 8-pins PCIe kontakt och använder dens 3 12v för att ansluta till de 4st som en EPS12v kontakt behöver och ansluter de 5 jord kablarna till de 4st jord som en EPS12v:a ska ha.
Då ligger denna kontakt dessutom på en annan 12v rail vilket minskar risk för överbelastning av 12v ännu mer


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0