Jahapp, då var det dags då :)

Nu börjar saker komma på plats och eftersom jag kommer bli mördad ett par gånger om jag inte skriver någon form av logg över mitt bygge/forskningsprojekt så är det väl bäst att man börjar.

Hårdvara börjar trilla in, de flesta sakerna fick jag för nästan en månad sedan så som diskar, fläktar, PSU och RAM och idag ska jag dra och hämta moderkort, CPUerna och kylflänsarna.
För de som undrar så blev det till slut detta som jag kommer ha i master noden:
AMD Opteron 6128 x2
Supermicro 2U passiv kylfläns socket G34 x2
Supermicro moderkort H8DGU-O
Cougar S Power 550W
Western Digital Cavial Black 640GB 32MB Cache x2 (Ska sättas i RAID 0 för ännu mer jummeh performance)
Kingston DDR3 1x4GB 1333 MHz ECC REG CL9 x4

Den switch jag kommer använda för att ansluta slavnoderna till mastern är en HP Procurve 1410-8G vilket är en 8 portars Gigabit switch och som jag, och andra, tror är bara en relabelled 3com switch men det verkar vara bra hårdvara.
Jag tycker om de 3com switcharna jag har fått pilla med förut och även procurves är roliga att ha att göra med så det blir nog bra vilket som.

Sen har jag köpt diverse kruft för att kunna styra servern som ett tangentbord och mus samt skärm :P
Bilder och sånt kommer senare
Edit: Det ska vara 8st 4 GB RDIMM:ar inte 4, glömde att jag köpt till ytterligare 4st från de originala 4 som redan var införskaffade

Kommentarer
Postat av: Rawet

Hej!



Rawet från SweC här!



såg att du tänkte ha:

Western Digital Cavial Black 640GB 32MB Cache x2 i raid0



Ett hett tips är att köra RAID5 och införskaffa en till hårddisk..



Kanske blir snäppet dyrare, men du löper mycket mindre risk att bli av med data!



(hastigheten får du också har jag för mig)



http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid#RAID_5



Kommer bli grymt bygge!

2010-11-26 @ 22:09:33
URL: http://dennisrawet.se
Postat av: clustermonkey

Jag kommer ha dagliga incremental backuper och 3st full backups i veckan och raid 0 är mest för att testa i början.

Jag kanske testar raid 5 senare :)

2010-11-26 @ 23:19:08
URL: http://clustermonkey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0