Peta på pinnar och döda tummar

Idag träffade jag Gnitset från #foss-sthlm@freenode och fick 7st moderkortsdistanser av honom så att jag kan fortsätta  bygget av chassit.
Jag skulle även se till att få den andra EPS12v kontakten gjorde och det var lättare sagt än gjort för då måste man först ta bort de existerande pinnar, vilket inte är det enklaste.

Jag började ta bort pinnarna som man brukar göra när man ska sleeva dem, använde ett par staples från en häftapparat och tryckte in dem i pinnarna från den sidan som ger kontakt med moderkortet, vilket gör att 2st hakar på pinnen trycks in och man kan dra ut pinnen från kontakten.
När jag lyckats ta ut 6 av 8 pinnar på EPS12v kontakten som satt på konvertern så lyckades jag dra loss sladden på de sista 2 -.-
När jag skulle ta bort de 2 så lyckades jag få ett stort jack i tummen som gjorde det ofantligt mycket svårare att ta bort pinnarna från 6-pins PCIe kontakten, men med lite trixande så lyckades jag med det också och valde att sluta där innan jag skadar mig själv mer lol
Något som ska noteras är att pinnarna på PCIe 6-pins kontakten som satt i PSUn satt mycket mycket lösare än de som satt i EPS12v kontakten på konverteringskabeln.

Lite bilder:


Moderkortsdistanser på plats, om ni undrar hur jag gjorde så var det bara att borra ett hål på ca 3-4 mm diameter och skruva i, älskar trä ibland :)



Moderkort på plats som den ska

Edit:
Som ni kanske märker i detta inlägg så valde jag att strippa en PCIe 6-pins istället och det blir inte på en separat 12v rail heller, men det kanske kommer i framtiden, men då blir det att göra om hela PCIe kabeln med AWG 16 tråd istället för att säkra det från överbelastning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0